《数字时代阅读报告》第五期

For English readers: This is a post devoted to an online magazine that I’ve been contributing to. Its name, if directly translated, should be <Book Reviews in the Digital Age>, and this month we have the 5th issue. This is a magazine for understanding theories, trends and practices in communications in the digital age. Its dozen editors/writers are spreaded all over the world so they are introducing lots of the most-up-to-date books and readings to China. I joined the team earlier this year and learnt a lot from my fellow editors there. If you read Chinese and is a digital professional, it would be a great resource for you to understand the Chinese perspective towards the online world.

加入《数字时代阅读报告》的编辑团队已经有两三个月了,贡献不多,收获却大大超出我的想象。这“是一份以数字媒体乃至媒体传播相关书籍的阅评为主的‘同人杂志’”。这个编辑团队里大约聚集了华文领域中最靠谱、最前瞻的一批写手。大家齐心协力,基本都有流畅的英语水平,读英语书,写中文字,将最前沿的传播学理论、数字媒体操作、互联网理解都融入这杂志里了。

这里都聚集了怎样的一批人?下面这个单子不全,却足以窥见团队的力量:跨地域、跨领域、跨学界与媒体,彼此互补从而互相促进。

  • 丁晔 @北京:《信息方略》执行总编。
  • 袁楚 @北京:《互联网天地》编辑部主任
  • 何威 @北京:媒介与传播研究者,北京师范大学教师。
  • 慧声 @上海:上海社科院经济学博士。
  • 魏武挥 @上海:混迹互联网多年,执教于上海交通大学
  • 萧秋水 @深圳:知识管理研究者
  • 胡凌 @香港:香港大学法学院博士候选人。
  • 牟怡 @美国:美国康乃狄格大学传播学博士生。
  • 章戈浩@英国Milton Keynes:英国拉夫堡大学媒体与文化分析博士

《数字时代阅读报告》第五期刚上周出炉。本期一共有9篇书评,3篇编译文章,加上其他内容,共5万字左右。下载地址:

本期内容一览:

  • 记住忘记——评《删除:数字时代中遗忘的好处》
  • 意见要不要交换——评《信息乌托邦》
  • 白人男人死人的板砖大会
  • 远观与亵玩——读《技术复制时代的艺术品》
  • REMIX: 第三章:“扩张的只读”
  • 别害怕,新的总会变旧
  • 当1984遇到美丽新世界——赛博时代的《娱乐至死》:《网民的狂欢》
  • 过度使用搜索会损害你的智商? ——读《浅薄:互联网如何毒化了我们的大脑》
  • 从概念到真实:SNS的形式蜕变——读《正在爆发的互联网革命》
  • 如何研究互联网帝国
  • 烈火中永生
  • 2010移动市场回顾
  • 解读苹果软件生态环境:从MAC到IPHONE到IPAD ——来自DISTIMO的调研

本刊采用“创作共用协议:署名-非商业性使用-相同方式共享”的授权方式发布。欢迎大家下载、传播、阅读、讨论、分享!

Leave a comment

0 Comments.

Leave a Reply


[ Ctrl + Enter ]